Що робити, якщо, на вашу думку, на АЗК вам недолили пальне?
Розповідаємо, як швидко та просто вивести на чисту воду недобросовісні АЗК законним та доступним способом — за допомогою контрольного наливу.
Недолив пального на українських заправках здавна вважається одним із наймасовіших і прибуткових способів «нагрітися» на простих водіях. У цій статті ми розповімо, як швидко та просто вивести на чисту воду недобросовісні АЗК законним та доступним способом – за допомогою контрольного наливу. Чи не звинувачувати даремно ті АЗК, які, на вашу думку, не доливають.
Історії про недолив пального на тій чи іншій заправці із вартою заздрості регулярністю з’являються серед водіїв. Обростаючи барвистими подробицями, ці легенди передаються з вуст у вуста і набувають часом регіональних масштабів. Власну історію про «невдалу» заправку може розповісти мало не кожен водій.
Точніше, висловити припущення про обман, але, на жаль, не підтвердити недолив документально.
Будемо відверті, розпізнати недолив під час заправки без застосування спеціальних технічних засобів простому водієві абсолютно неможливо. Виною тому недосконалість систем обліку пального у баках автомобілів.
У документації виробники транспортних засобів зазначають лише приблизний обсяг паливних резервуарів. Останні, як правило, мають хитромудру форму, довгі заправні горловини та датчики рівня з гігантською похибкою, що досягає в окремих випадках 15-20%.
Простий приклад: в абстрактний бак з розрахунковою місткістю 50 літрів часом можна заправити всі 55, попередньо його повністю спустошивши — і обману з боку АЗК не буде. Власник транспортного засобу, без сумніву, помітить недобре: має входити 50 літрів, а влізло 55. П’ять літрів вкрали? Можливо, але не факт!
Ще одна ситуація: після заправки не до повного бака стрілка на приладовій панелі підіймається, але суб’єктивно набагато менше, ніж повинна. Обман? Може бути. З’ясувати це можна лише за допомогою спеціального обладнання.
Ось третій сценарій: колонка нібито працює, але в бак абсолютно нічого не ллється. І таке трапляється! Причина криється в конструкції помпового блоку паливороздавальних колонок із системою газоповернення. Заправка «повітрям» відбувається через механічне пошкодження помпового блоку і вважається форс-мажором. Наприклад, некоректна робота можлива після візиту на АЗК забудькуватих водіїв, які від’їжджають із заправки разом зі шлангом у заправній горловині. Після заправки «повітрям» стрілка на прибиранні машини, зрозуміло, положення взагалі не змінює.
Галузевою інструкцією №281 передбачено: «Під час реалізації споживачам світлих нафтопродуктів та олив на АЗК мають застосовуватись лише паливороздавальні колонки з допустимою відносною похибкою в умовах експлуатації в усьому діапазоні температур не гіршою, ніж ± 0,5 %».
У будь-якому з наведених випадків довести факт недоливу на АЗК можна тільки за допомогою оцінки точності відпуску паливороздавальної колонки сертифікованим мірником.
Мірники повинні бути на всіх без винятку АЗК та надаватися клієнту на першу вимогу. Для перевірки точності обсягу палива, що відпускається колонкою, клієнту потрібно всього лише звернутися до адміністратора АЗК. Процедура проводиться абсолютно безплатно та негайно співробітником автозаправного комплексу у вашій присутності. Також, варто пам’ятати, що з мірника неможливо переливати в авто клієнта. Жодних аргументів на користь відмови від перевірки не існує.
Виконувати цю процедуру самостійно за стандартами безпеки заборонено, але спостерігати процес можна і потрібно.
Мірники для перевірки об’єму відпуску пального мають заводський паспорт та свідоцтво про калібрування по повірці, видане метрологічною службою, яка виконала цю перевірку. Така документація присутня на АЗК. Сама перевірка мірників здійснюється з періодичністю 1 раз на рік. Повірку ЗВТ здійснюють територіальні органи Держспоживстандарту України та перевірчі лабораторії, уповноважені згідно із Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність» на здійснення повірки відповідних ЗВТ.
Згідно з галузевими регламентами перевірка здійснюється наступним чином:
1. Перший налив виконується для змочування вимірювальної місткості.
2. В наступному етапі робиться 3 наливи й береться за оцінку найгірший результат з них.
Фіксація недоливу — чудова можливість отримати від недобросовісної АЗК літри, що відсутні, або грошову компенсацію за пальне. За небажання оператора негайно компенсувати збитки потрібно написати заяву на ім’я генерального директора АЗК з проханням долити пальне або повернути гроші. Відмова прийняти заяву обов’язково фіксується письмово. Якщо АЗК принципово не хоче розв’язувати питання «полюбовно», найкраще відразу скласти позовну заяву до суду, підкріпивши її зібраними у процесі вимірів доказами та касовим чеком.
Оскільки масовий недолив є шахрайством, у розв’язанні питання може допомогти поліція. Проте варто пам’ятати, що збій окремої колонки кваліфікується як адміністративне порушення, а зафіксувати факт недоливу поліціянти не мають права. Водночас прийняти відповідну заяву від вас, вони зобов’язані. Під час заповнення документів безпосередньо на колонці потрібно документально підтвердити факт недоливу за допомогою показань колонки, касового чека та мірника.
Не бійтеся відстоювати свої права та маючи підозри обов’язково просіть провести контрольний налив. Адже чесному АЗК нема чого приховувати, а боротися з шахраями за свої права необхідно.